Aed

Aed

Tuesday, August 14, 2012

Ülevaade meie kasvuhoone tomatisortidest

Pärast kuudepikkust tööd hoolt ja vaeva naudime lõpuks oma kasvuhoone tomateid. Need tomatid on kasvanud nagu mu oma lasteks - pakuvad sirgudes palju rõõmu, aga vahel ka lausa nutmaajavaid muresid, kuna ma ei tea, mida ma valesti teen. Need tomatid on meie aias suurimad "ajaröövlid" - poleks uskunud, et ühtede taimede kasvatamine nii ajamahukas olla võib. Pidev lehtede ja võsude eemaldamine, kastmine ja kobestamine. Pärast jaanipäeva lülitasime automaatse kastmissüsteemi välja (kuna kahtlustasime seda igasugustes hädades) ja kastame neid reeglina 3 päeva tagant käsitsi - rohkem ei pea pottides vastu, muidu juba taimed närtsivad.

Pea kõikidel meie kasvuhoone tomatitel (va kirsstomat) esineb kummaline kõrvalekalle - nimelt ei küpse tomat täielikult valmis, vaid jääb varre juurest roheliseks ja söödamatuks. Minu jaoks pole põhjus teada. Kes teab, miks tomatid jäävad pooltooreks, võib mind valgustada. Kui see on minu põhjustatud viga, teaks järgmisel aastal vältida.



Selline saak on korjatud meie kasvuhoonest juulikuu viimasel päeval. Pildil enamus sorte meie kasvuhoonest.Vasakult lugedes: Kardinal, Marmande, Kollane meetomat, Härjasüda, Tiigritomat, Madal kirsstomat, Pikk kirsstomat.


Kasvuhoone juuli lõpus

Tomateid oleme söönud alates 9. juulist. Seni (kuu aja jooksul) pole massilist küpsemist veel olnud - jagub parasjagu söömiseks ja sagedasteks tomatitoitudeks, aga talveks sisse pole saanud teha tomatihoidiseid veel ühtegi (ei tea, kas jätkubki).



Madal kirsstomat. Külvatud minu ema poolt; taimed sain endale ca 15-cm pikkusena. Samad taimed kasvavad mu emal verandal (kolmes küljes aknad) akanalaual ja mu õel Kalamajas toa aknal (saavad päikesevalgust vaid osa päevast) ning kõik taimed on sõltuvalt kasvukohast väga erinevaks kujunenud. Õe taimed kannavad vaid ükskuid vilju (selgelt vähe päikest), ema taimed on kõige tervema väljanägemisega ning kannavad korralikult tomateid. Minu taimed kasvavad kõige suuremates pottides ja on kasvuhoones. Mulle tundub, et minu taimed kannavad vilju kõige rohkem, pakun, et 75-100 tomatit kannab üks taim küll, aga samas mõned lehed kipuvad tiheda taime sees pruuniks tõmbuma. Maitselt minu arust liiga vesised ja vähese maitsega tomatid (küll aga sobivad toorsalatisse). Samas oma saagikuse ja ruumikasutuse poolest väga väärtsulik taim. Lastele meeldivad väga. Kasvataks teinekordki.

Tiigritomat


Tiigritomat; nimi tuleb triibulisest välimusest. Suhteliselt väikesed viljad; kasvavad ka kobaras nagu kirsstomatid. Üks taim on Anee enda külvatud ja kasvatatud ning ka viljad kuuluvad talle. Maitseküllane ja mahlakas tomat, kasvataks teinekordki.

Kardinal - suured ja rasked viljad.

Kardinal, juba küps.

Kardinal on lihatomat. Suured ja lihavad viljad, minu arust liiga kuivad, mahla nagu polekski, maitselt läila, haput vähe. Kardinalil avaldub mitteküpsemise "haigus" ka kõige tugevamalt. Taimed kasvavad kõige pikemaks, tihedamaks, aga vilju kannavad kõige vähem. Risustavad kasvuhoonet, enam ei kasvata.



Kardinal, mis on seest pooltoores.

 Pikk kirsstomat. Ühed pikimad tomatid mu kasvuhoones. Kannavad vilju pikkades kobarates, kus ühes kobaras on ca paarkümmned tomatit (samas kõik kobarad ei jõua täies mahus välja areneda). Maitseküllased tomatid, mulle meeldivad, aga suhteliselt tugeva nahaga (hambutud alla-aastane ja eelkooliealine ei saa nahkade söömisega hakkama).
Toores Marmande

Marmande; veel rohelised.


Marmande - suhteliselt suured viljad, veidi hapukad ja ka mahla piisavalt sees. Taimed võtavad vähe ruumi, aga kannavad ohtralt vilju.


Ploomtomat. Tugeva nahaga ja vastupidav tomat. Sobib paremini kastmetesse ja tõenäoliselt ka sissetegemiseks; leivaga ikka lihatomatid maitsvamad. Viljad valmivad suhteliselt hilja (esimesed augusti algul).



Selle sordi nime ei tea. On lihatomat, küpsena roosakas (nagu Härjasüda). Väga maitsvad juustusaiaga. Viljad valmivad hilja (teistest umbes 3 nädalat hiljem).

Esimesel pildil (ja ka all korvis) on lisaks eelpool kirjeldatud tomatitele Härjasüda, lihatomati klassika. Seda kasvatan kindlasti ka tulevatel aastatel. Kollane meetomat on kollane ja magus nagu mesi, samas pole maitse läila. Viljaliha läbilõige on väga huvitav. Mulle väga maitseb ja kasvatan ka edaspidi.

Kollane meetomat 


Tomatisaak juuli lõpus. Selle väikese korvikesega käin iga päev kasvuhoonest tomateid toomas.

No comments:

Post a Comment